Wat een geweldige afsluiting! - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu Wat een geweldige afsluiting! - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu

Wat een geweldige afsluiting!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

07 December 2013 | Sri Lanka, Gonawila

Hallo allemaal,

Nog 4 dagen en dan moeten we afscheid nemen van alles en iedereen in Sri Lanka, daarom hebben we onszelf vorige week op een spectaculaire laatste week getrakteerd. Maar voordat we een reisje van een week gingen maken moest er nog wel het een en ander gebeuren. De opdracht is bijna op z'n eind en daar hebben we de laatste week van november nog hard aan gewerkt!

Vrijdag 29 november zijn we met de trein vertrokken naar Hatton, wat bekend staat om Adam's Peak (Sri Paada in het Sri Lankaans). Dit is een berg van 2243 meter hoog wat volgens de gelovigen is beklommen door Adam en waar hij een voetafdruk heeft achtergelaten. We begonnen vol goede moed om 02:30 's nachts met klimmen. De trappen werden echter steeds stijler en hoe hoger je komt, hoe moeilijk het is om aan lucht te komen.

Jaaa en toen rond 05:00 uur was ie daar: de top, FINALLY!!! Dat voelde echt als een enorme prestatie! Iedereen stond natuurlijk te blauwbekken, want het is daar niet zo warm en als je nog een uur moet wachten tot zonsopgang is dat dus ook niet zo'n pretje. Rond 06:30 zijn we weer aan de klim naar beneden geklommen. Pfoe, hier krijgen je knieën het zwaar te verduren. Rond 08:00 lagen we in bed en om 12:00 moesten helaas alweer uitchecken (op zo'n moment ligt je bed zoooo fijn) en gingen we verder reizen naar Nuwara Eliya!

Hier kom je langs enorme uitgestrekte velden met theeplantages en deze treinrit wordt bestempeld als de mooiste treinrit van Sri Lanka, omdat je zulk mooi uitzicht hebt! Toen we de trein uitstapten kwam er een kerel op ons af: Henry. Hij en zijn vriend (te moeilijke Sri Lankaanse naam) hebben ons in hun touringbusje naar een guest house gebracht waar we 's avonds nog met 2 belgen (Charlot en Robin) en 3 lokale mannen Arrack (heftig lokaal drankje) hebben lopen drinken. De eigenaar deed ook mee en sloeg zo een aantal halve glazen achterover. Je kunt je wel voorstellen hoe hij er aan het eind van de avond bij liep/strompelde/rolde.

Zondag 1 december hadden we een tour op de planning staan met Henry! We zijn naar een theefabriek geweest en daarna kwam het topje van de ijsberg: zwemmen in een waterval! Wat was dat gaaf!! Samen met Henry en een Bulgaarse jongen hand in hand over de gladde rotsen lopen, in de hoop dat je niet uitglijdt, en dan lekker een frisse duik nemen onder een super mooie waterval! En fris dat was het, omdat het in de bergen is was het er denk ik 15 graden en dat zijn wij natuurlijk niet meer gewend na 2,5 maand alleen maar in 30 graden of meer te hebben gezeten. 'S avonds nog even geskypet met het thuisfront want mn zussie was jarig!

De dag erna vertrokken naar Bandarawela, daar verbleven we in het guest house van familie van Ephraim (een Sri Lankaanse vriend). Dit was gewoon even een rustig dagje tussendoor waar we konden bijslapen. En dit was ook wel nodig, want ik liep nog steeds als een oma met kramp in de kuiten van het beklimmen van Adam's Peak.

Woensdag hadden we weer een lange reis met local buses voor de boeg. We gingen namelijk van the hills naar het zuiden (Tissa) om een safari te doen door Yala Park. Woensdag werden we om 05:00 (alweer veeeeél te vroeg) opgehaald met een jeep, waarna we de camera's gereed hielden om de luipaard te spotten. Deze hebben we helaas alleen maar van ver gezien in een boom.. We hebben wel heel veel olifanten gespot, krokodillen, water buffalo's, herten, wilde zwijnen, pauwen en nog een paar vogels.

Na deze helse rit moesten we alweer verder reizen naar Mirissa (een strandplaatsje in het zuiden), waar we de volgende dag 'whale watching' gingen doen. En je raadt het al: we moesten er weeer vroeg uit.. 06:00 ging de wekker, maar ik had er hartstikke veel zin in. We zouden immers walvissen en dolfijnen gaan spotten vandaag!! Maurice en ik namen heel verstandig een reisziekte pilletje voordat de boottocht begon en na een uurtje zagen we al aardig wat mensen afhaken en met een lijkwit gezicht de ogen sluiten in de hoop dat het snel voorbij was.

Op een gegeven moment schreeuwde een mannetje: hey hurry, you can see him now. Dus wij opstaan, camera aanzetten en de zee op kijken en toen waren we te laat: de walvis was alweer onder water. Daarna nog een paar keer een staart voorbij zien komen, wat wel heel mooi is om te zien. Maar helaas hebben we geen walvis of dolfijn naast onze boot zien zwemmen. Je ligt er ook met een stuk of 15 boten en als er één boot een walvis spot, gaat iedereen er op af en is de walvis alweer onder water. 15 minuten later moet zo'n beest weer naar boven komen om adem te halen, maar dan is ie natuurlijk alweer zoveel meter verder gezwommen, waardoor iedereen weer z'n bootje aanzet en erop af skeurt, waarna ie weer onder water gaat. Zo blijf je een beetje bezig..

'S avonds gingen we een strandtentje uitzoeken om wat te eten en wie kwamen we daar tegen: de 2 belgen uit Nuwara Eliya. Samen met hun een aantal 'pintjes' (op z'n Belgs) gedronken en de volgende ochtend was ik blij dat ik niet die dag de boot op moest haha. We zijn deze dag vertrokken naar Negombo waar we met Jolien, Lotte, Daphne en Mick hadden afgesproken. En natuurlijk 's avonds weer een hartstikke leuke gekke afsluitende avond in Rodeo Pub gehad!! Heel veel gelachen en de Sri Lanka reünie staat al op de planning voor volgend jaar :)

Nu weer terug in de bungalow om morgen nog een laatste dagje aan de opdracht te besteden en dan langzaam maar zeker de koffers in te pakken. Dinsdag gaan we hier in het dorp nog appelflappen bakken voor een aantal medewerkers en we gaan ze marsepein en ander Sinterklaas snoep laten proeven. Woensdag vertrekt onze vlucht naar Singapore en ik ga dit land echt enorm missen! Ik wil er zeker nog een keer naar terug, want Sri Lanka heeft zoveel te bieden en de mensen zijn zo vriendelijk. Maar nu nog een mooie 5 weken in het vooruitzicht, voordat ik weer voet op Nederlandse bodem zet!

Bye bye Sri Lanka, bohome es tutti!

Liefs,
Daniëlle

• 08 December 2013 - 12:07

Lotte:

Heel veel plezier de komende maand, we gaan jullie missen!

• 08 December 2013 - 15:28

Daniëlle:

Dankje!! Wij jullie ook, maaaar gelukkig hebben ze ook kroegen in Nederland, dus dan doen we het nog eens dunnetjes over :)