Negombo en Kandy - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu Negombo en Kandy - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu

Negombo en Kandy

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

07 Oktober 2013 | Sri Lanka, Gonawila

Ayubowan!

We zijn alweer bijna een maand weg, de tijd gaat echt snel en weer een hoop leuke dingen beleefd hier! Vorig weekend zijn we nog een keer naar Negombo gegaan om op zaterdag de vismarkt te bezoeken, waar we ongevraagd een rondleiding kregen. Erg leuk, want we zagen plaatsen waar we anders nooit naartoe waren gelopen en we hebben zoals de gids zei: 'the real local life' gezien. Op het eind vroeg hij natuurlijk om een vergoeding, want ze proberen bij toeristen altijd wel wat te verdienen. Hierna op naar ons Guest House Suriya Arana, waar we ontvangen werden met een lekker drankje en dit waren echt super lieve mensen.

Na onze kamer bekeken te hebben (spiksplinternieuw) zijn we lekker naar het strand gegaan! Hierna zelfs nog even sportief gedaan.. Ten eerste het halve strand van Negombo overgelopen om het hotel van het weekend daarvoor te zoeken waar we hadden afgesproken om te volleyballen en zelfs nog een potje jeu de boules gespeeld, wel een beetje een ouwe lullen spelletje.

'S avonds heerlijk gegeten bij Lords Restaurant en daarna natuurlijk nog een drankje gedaan in de Rodeo Pub! Na een korte nacht van 3 uurtjes de tuk tuk in op weg naar de St. Mary's Church (was helaas dicht), de Dutch Canal en de Angurukaramulla Tempel. Was heel indrukwekkend om te zien wat een grote hoeveelheid aan gebaren een Boeddha kan hebben.. De manier hoe hij zijn armen over elkaar legt, hoe zijn voeten liggen en hoe ver zijn ogen open zijn betekent van alles (wat ik niet allemaal heb onthouden).

De dinsdag een leuke ochtend gehad in het Welkom Dorp. Het was nationale ouderendag, dus dat betekent feest! 'S ochtends eerst een kerkdienst bijgewoond (in z'n Sri Lankaans). Veel meer bekends dan een hostie eten kwam bij mij niet naar voren. Hierna werd er in de eetzaal een toespraak gehouden (ook Sri Lankaans), maar gewoon lachen en klappen wanneer de rest dit ook deed ;). Daarna kwam er een stukje herkenning: BINGO. Jaja, we gingen bingo spelen met de oudjes. Was super leuk om te zien hoe blij ze zijn als ze een zeepje of wierookstokjes winnen. Ook nog wel gelachen met de priester van de kerkdienst die net als mij ook 'not so lucky' was. Er werd zelfs nog gedanst, want op een gegeven moment kwamen de trommels tevoorschijn en op een ritmisch muziekje kwamen alle ouderen tot leven en dit was echt leuk om te zien!

Afgelopen weekend zijn we naar Kandy geweest, wat echt een hele mooie stad is in de bergen! De reis ernaartoe was iets minder, want de heenweg zaten we in een bus zonder airco en deze reis duurde maar liefst 4 uur, dus we waren aardig gaar toen we in Kandy aankwamen. We hadden een mooi verzorgd guest house (Day's Inn) geboekt voor 2 nachtjes en na een lekkere douche kon ik er weer helemaal tegen aan!

'S avonds naar de Kandyan Dance gegaan waar ze in allerlei mooie pakkies de echte dans uit Kandy opvoeren op een lekker ritme van trommels. Vanuit hier zijn we naar de Temple of the Tooth gelopen, want hier is om half 7/7 uur een ceremonie waar een bijzondere tand zichtbaar was en na een half uur in de rij te hebben gestaan om te kijken naar die tand, hebben we hem niet eens goed opgemerkt. Beetje dom dus haha.. Daarnaast nog wel een bloem geofferd aan de Buddha, hopelijk is mijn Karma nu opperbest!!

De dag daarna was een volgeboekte dag, dus vroeg naar bed. Met Joseph, de chauffeur van de tuk tuk die ons de hele dag rondreed, zijn we begonnen bij een Spice and Herbal Garden (met allerlei middeltjes/zalfjes op basis van dingen uit de natuur). Hierna de tuk tuk weer in en op naar een kleine theeplantage. Er kwamen gelijk 2 vrouwtjes op ons af en vertelden ons wat over de thee. Ook wilden ze met ons op de foto, hier stond natuurlijk weer een vergoeding tegenover. Vanuit de theeplantage zijn we verder gegaan naar de theefabriek, waar we een kleine rondleiding kregen en het proces van de theeplantage naar thee zagen.

Om 1 uur werden we afgezet bij de Botanical Gardens. Dit zijn enorme tuinen met gelukkig ook genoeg schaduw. Hier kwam nog een local op ons af en vroeg of hij met ons op de foto mocht, omdat dit zijn 'hobby' zou zijn. Maar veel locals willen met je op de foto, zodat ze dit later aan hun vrienden kunnen laten zien, zo van: kijk, ik heb Nederlandse vrienden! In de bus zat namelijk ook een kerel stiekem foto's van ons te maken (en hij dacht dat we dit niet door hadden). Na 2 uur rondgelopen te hebben zijn we naar de grote Buddha van Kandy gegaan. Dit is een stuk de berg op en eenmaal aangekomen hadden we een weids uitzicht over Kandy. Om dichtbij de grote Buddha te komen, moesten we een entreekaartje kopen. Achter de kassa zat een monnik die vroeg waar we vandaan komen. Oh Holland money money money! Dit is het eerste wat iedereen hier roept als we zeggen dat we uit Holland komen. We worden hier echt gezien als enorme geldbomen, ook al zijn wij ook maar arme studentjes haha.

Na bij de Bahiravokanda Vihara Buddha Statue te zijn geweest zijn we opgegaan naar de laatste bezienswaardigheid: de Udawatta Kele Sanctuary. Succes met uitspreken, het is mij niet gelukt! Dit is een forest waar we 2 uur hebben rondgelopen met gelukkig een kaart, want af en toe was ik aardig de weg kwijt. Onderweg nog apen gezien, dus dat was wel leuk!

'S avonds bij een soort van lounge bar gegeten met een lekker muziekje op de achtergrond gerund door een Engelsman. Hij vertelde ook dat eigenlijk alle muziek in Kandy om 9 uur uit moet, vanwege de Buddha op de berg. Ze zijn daar namelijk aardig religieus, dus grote clubs in de buurt van die Buddha zal je ook niet vinden. Juist om 9 uur ging in deze lounge bar de muziek wat harder, maar deze lag dan ook wat verder van de Buddha.

De volgende dag zijn we met een bus MET airco teruggegaan naar Colombo, de hoofdstad. Dit was een intercity bus en duurde 'maar' 3 uur. Hier even lekker aan het strand gezeten en mensen gekeken die op de zondag vrij zijn en dan met de hele familie gaan vliegeren op het strand. Rond half 7 met de bus naar Negombo gegaan, want we hadden nog een stukje te gaan. Hier in Negombo nog even wat gedronken en daarna met de tuk tuk nog 3 kwartier richting onze bungalow. Deze dag dus een heel stuk gereisd en toen ik gisteren mijn kussen aanraakte duurde het ook niet lang voordat ik in slaap viel.

Nu weer een weekje stage lopen met hopelijk wat meer meeloopactiviteiten, want dat is hier iets lastiger om te doen dan een stage in Nederland. Hier gaan we morgen even achter aan in de hoop dat we naast de opdracht ook wat meer kunnen meelopen!

Liefs,
Daniëlle