Thailand en India - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu Thailand en India - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu

Thailand en India

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Hallo vanuit Nederland alweer!

Gisteren zijn we weer thuisgekomen na een prachtige reis door Singapore, Maleisië, Thailand en India. Hier nog even een reisverslag van het laatste gedeelte van onze reis.

Nadat we oud en nieuw hadden gevierd in Bangkok gingen we 2 januari met de boot naar Koh Chang voor 4 nachtjes. Dit is een eilandje wat het tweede Phuket wordt genoemd, maar het is allemaal nog heel kleinschalig en nog niet zo druk. Eerst maar eens op zoek naar een accommodatie.. Alle mooie dingen zaten vol, dus hebben we de eerste nacht in een houten hutje geslapen op een matras die zo hard was als een plank (onder de matras lag dan ook een plank). Maar dit kon de pret niet derven, want het eilandje en het prachtige weer maakte alles goed!

Die eerste avond wilden we wat gaan eten en als ik van tevoren had geweten dat dit zoveel moeite zou kosten had ik meteen bij de burgertent een broodje hamburger gehaald. Eerst zaten we bij een Italiaan en na 3 kwartier te hebben gewacht kwamen ze ons vertellen dat er iets mis was in de keuken. Dus op naar de volgende. Hier had ik dan maar garnalen besteld, omdat ze veel seafood hebben en ik dacht dat dat niet mis kon gaan. Na 3 kwartier kreeg Maurice z'n bordje en even later kwamen ze ook met iets aanzetten voor mij, maar dit leek totaal niet op garnalen. Wat bleek hij had het verkeerde opgenomen. Dus ik zei: oke, ik wacht wel op de garnalen dan.. Oh prawns, no have no have (dat zeggen ze hier in Thailand altijd om te zeggen dat ze iets niet hebben). Ondanks dat dit alles hun fout was kreeg ik ook geen gratis maaltijd. Het was ondertussen al 2 uur later en ik begon toch wel aardig honger te krijgen. Toen zijn we naar een pannenkoekenkraampje gegaan en hier kreeg ik dan eindelijk wat te eten, maar de pannenkoek was zo klein dat het ook niet echt vulde. Uiteindelijk dus maar naar de burgertent gelopen en hier heb ik genoten van een heerlijk broodje hamburger! Gelukkig, toch nog eten :D

De tweede dag konden we in een ander hutje aan het water, wat stukken beter was! Vanaf Koh Chang zijn we wezen snorkelen bij andere kleine eilandjes en dit was echt gaaf! Dit is één van de mooiste dingen die ik op deze reis heb gedaan. De vissen hadden zulke mooie kleuren en zwommen aardig aan de oppervlakte en het koraalrif was ook heel kleurrijk! Verder nog heerlijk een paar dagen aan het strand gelegen en zelfs nog een Amsterdams eetcafé gevonden waar we bitterballen hebben gegeten.

Na Koh Chang hadden we nog 2 nachtjes Koh Mak in de planning staan. Dit is weer een van de vele 'Koh'-eilandjes, maar totaal niet hetzelfde. Heel weinig toerisme en super mooie bounty stranden met helder water en wit zand. Dit was echt een klein paradijsje!! Met een gehuurd scootertje kon je zo het hele eiland over, want dit is maar een klein eiland. We hadden een hutje aan het strand, dus toen ik 's ochtends wakker werd kon ik zo een duik nemen in het water: toppie dus!

Helaas kwam aan de warmte, de mooie stranden en het geweldige Thailand een einde.. We vlogen de 9e naar Delhi in India en hier is het KOUD!! In het vliegtuig begon ons eerste beeld van India al goed: er begonnen twee mannen met elkaar te vechten in het vliegtuig, wat een grap... Delhi is heeeel erg druk qua mensen en qua vervoer, iedereen gooit zomaar alles op straat, er zit op elke hoek van de straat wel een zwerver en je ziet ook aardig wat mensen gewoon pissen op straat. Ondanks dat ik het land niet mooi vind, hebben ze wel mooie bezienswaardigheden.

In Delhi zijn we eerst 's avonds naar een light and soundshow gegaan bij een groot fort (Red Fort). Dus vol verwachting gingen we zitten op houten bankjes buiten in de kou, maar dit was nou niet bepaald een lichtshow te noemen. Er waren een paar kleurige spots aanwezig, maar dit was het dan ook.. We zijn dus ook maar eerder weggegaan om de warmte van de hotelkamer weer op te zoeken. De volgende dag gingen we even de echte cultuur snuivers uithangen en hebben we een tempel, een tombe en nog wat oude gebouwen bezocht. Deze dingen kon je bezoeken met een hop on hop off bus waar je langs al die bezienswaardigheden rijdt en er voor wordt afgezet. Maar wij als volleerde metrogebruikers zijn met de metro gegaan, want dit was toch wel een stukkie goedkoper!

'S avonds hebben we nog met een van de Indiase meisjes die we in Thailand hadden leren kennen en een vriend van haar wat gegeten en gedronken, was heel leuk om haar weer te zien! En zij hebben op de planning staan om dit jaar naar Tomorrowland te komen, dus wie weet zien we ze dan weer :)

Zondagochtend zijn we met een privéchauffeur (!!) naar Agra gereden om de Taj Mahal te bezoeken. Wat een prachtig gebouw is dit en dit stond wel boven aan mijn verlanglijstje om te bezoeken hier! Het is helemaal van wit marmer gemaakt en mij werd verteld dat er in een kring van 3 km geen verkeer mag komen, omdat anders het witte marmer zou verkleuren. De chauffeur heeft ons die dag nog wat andere dingen in Agra laten zien en 's avonds zijn we met de nachttrein naar Varanasi gegaan om de heilige rivier de Ganges te bezoeken.

5 uur later dan gepland (door de enorme dichte mist in India) kwamen we aan in Varanasi en is Maurice eigenlijk gelijk doorgegaan naar bed, omdat hij ziek werd (waarschijnlijk wat verkeerds gegeten). Die avond ben ik dus maar alleen met een gids op een bootje de Ganges opgegaan want er is elke avond een ceremonie. Hij vertelde me allemaal weetjes over Varanasi en de Ganges. Zo zat er bijvoorbeeld een oude man in een hutje van doeken gemaakt die al 5 jaar niet had gepraat, alleen heeft hij 1 keer in die 5 jaar om hulp moeten roepen, omdat er midden in de nacht een elektriciteitsmast op zijn hutje was gevallen..

In het bootje gingen we, voordat we naar de ceremonie toegingen, nog even de andere kant op. Hier werden net 3 lichamen verbrand. Als je namelijk aan die kant van de Ganges sterft ga je volgens het Hindi geloof gelijk naar de hemel. Er komen dan ook mensen vanuit het hele land, die aanvoelen dat ze dood gaan, hun laatste dagen doorbrengen aan de Ganges. Gelukkig heb ik geen lichaam in vuur zien opgaan.. Er stonden overigens alleen mannen bij te kijken, want vrouwen mogen daar niet bij zijn.

Toen zijn we naar de ceremonie gevaren en ben ik nog meer te weten gekomen over de Ganges en het Hindi geloof (karma enzo). Ook vertelde de gids dat als je naar de Ganges toe kwam dat dat niet zomaar was en dat het alleen goede mensen aantrekt en dat het geluk brengt voor hen (heeuj, even weer een boost voor mijn ego!). Ik heb hier 2 kaarsjes de rivier ingelaten en een wens gedaan. Na de bootrit heb ik nog even wat Indiase chai thee gedronken (thee met warme melk, suiker en een beetje gember) en toen ben ik mijn bedje ingekropen.

Die ochtend daarna was Maurice nog steeds niet lekker, dus ben ik weer naar de rivier gelopen om naar de vliegeraars te kijken. Dit is echt precies zoals in het boek De Vliegeraar of de film The Kite Runner. Jongens zijn aan het vliegeren en proberen met hun draad een andere vlieger te snijden, zodat die op de grond valt. Dan rennen er allemaal andere jongens achteraan om de vlieger te zoeken (die ergens tussen de wir war van straten is gevallen) en dit brengt dan geluk als je die vlieger vindt.

Ik had die middag een yoga les gepland, want dit wou ik wel eens meemaken en dit wordt hier aan de Ganges heel veel gedaan. Ik ben er achter gekomen dat dit niet iets voor mij is haha. Ik had totaal geen concentratie en balans. Mijn concentratie werd ook een aantal keren verstoord, doordat de yogaleraar een telefoontje kreeg of doordat iemand wat kwam vragen. Niet echt geslaagd dus, maar leuk om een keer meegemaakt te hebben voor €3 voor anderhalf uur les.

Ik werd weer teruggebracht naar het hotel door een Indiase jongen die me nog even het rooftop terras van zijn familie mee opnam voor een kopje thee. Ze hebben hier echt een perfecte plek aan de Ganges en hij heeft me ook nog van alles over het Hindi geloof uitgelegd. Bijvoorbeeld ook dat de koe heilig is en die leven gewoon op straat. Je moet dus af en toe een hoopje stront ontwijken.

Gisterenavond zijn we weer aangekomen op Schiphol en werd ik onthaald met allemaal spandoeken, dat was echt heel leuk thuiskomen! Deze hele reis is een grote ervaring geweest en ik zal er altijd aan herinnerd worden door de massa's souvenirs die ik heb gekocht!

Liefs,
Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Daniëlle

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1978
Totaal aantal bezoekers 7733

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 11 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: