Kris kras door het land - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu Kris kras door het land - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu

Kris kras door het land

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

21 Oktober 2013 | Sri Lanka, Gonawila

Hoi hoi,
Hier weer even een samenvatting van de afgelopen 2 weken in Sri Lanka waarin we alweer van alles hebben gezien door het hele land!

Donderdag 10 oktober hebben we onze rugtas ingepakt voor 4 daagjes aan het strand waarvan 2 nachten onze vriend Gayan meeging. Het begon die ochtend met regen en bewolking in het Welkom Dorp, dus fingers crossed en hopen dat het langs de kust beter zou zijn! Met een bus zijn we over de snelweg naar het zuiden gereden, naar Galle, en wat was dit fijn om een keer weer een op 'echte' weg te rijden en gewoon met 100 km/uur te gaan in een airconditioning bus!

In Galle aangekomen zijn we naar Mirissa gegaan met een bus, deze bus reed echt op z'n Sri Lankaans. Langs de kustwegen met een enorme snelheid, toeteren en hopen dat iedereen maar aan de kant gaat en dat er na de bocht geen andere bus tegemoet komt.. Gelukkig veilig aangekomen in Mirissa, waar het na 5 minuten keihard ging regenen. Goed begin van ons strandweekendje!

De dag daarna zijn we naar Unawatuna gegaan voor 2 nachtjes. Dit ligt ook langs de kust wat meer naar boven toe waar we verbleven in het hotel Happy Banana. Helaas waren we niet zo happy met het hotel (als je over de vloer liep bleef je hieraan plakken). Ook hier was het bewolkt, dus maar een andere activiteit verzinnen dan op het strand liggen: lang leve de spa! Heb hier een heerlijke massage gehad van een uur voor nog geen 15 euro (en het kan nog goedkoper). 'S avonds was er in ons hotel een feestje met dj, dus dat was dan wel weer chill aan ons hotel! Om half 5 vertrekken van het feestje en een minuutje later in bed, beter kan het niet!

Op de zaterdag was het nog steeds bewolkt met ietsiepietsie zon, maar die dag hebben we gewoon stug aan het strand gelegen, want het was wel warm! Gelukkig werd ik de dag erna op zondag wakker van een fel licht en ja daar was ie: de ZON :) Deze dag gingen we nog iets verder naar boven, naar Hikkaduwa waar we een heerlijk (schoon!!) hotel hadden met zwembad. Bij aankomst dus gelijk de bikini aan en lekker in de zon gelegen om toch nog een beetje een kleurtje te krijgen!

Maandagavond kwamen we weer terug in het Welkom Dorp en woensdag hadden we een vervolggesprek over onze stage om wat meer activiteiten te doen. Hiervoor hebben we een planning gemaakt voor de week daarop. Verder deze week veel rondgelopen en gepraat in het dorp met de oudjes wat heel leuk is. Ook al kunnen er maar ongeveer 5 van de 206 Engels, je merkt dat ze het heel leuk vinden dat wij er zijn!

Zaterdag de 19e zijn we met de bus van Badalgama naar Mirigama gegaan en daarna met de trein naar Rambukkana. Vanaf daar met de tuk tuk naar Pinnawala (dat zijn nog eens een plaatsnamen!) om een olifantenweeshuis te bekijken. Je kunt hier best dichtbij komen terwijl ze aan het eten zijn, maar sommige zitten wel vast aan een ketting om hun been. Dit weeshuis is ook best wel een commercieel iets. Je moet bijvoorbeeld betalen om de olifanten eten te geven en dan staat er één olifant die constant bakjes met fruit gevoerd krijgt van toeristen. Dat beest wordt dus gewoon helemaal vetgemest en het weeshuis krijgt daar geld voor. Na het eten gingen de olifanten met z'n allen naar de rivier dichtbij om zich te wassen, erg leuk om dat te zien!

Maar toen waren we er nog niet.. Hierna moesten we nog zo'n 3 à 4 uur in de bus richting Dambulla. Dit was dus een hele trip op één dag! Even wat gegeten en daarna naar bed gegaan, want de volgende dag ging de wekker om 06.15 omdat we de Sigiriya Rock gingen beklimmen. Dit is een steile rots midden in een droge savannevlakte. Het is het beste om dit 's ochtends te doen, omdat het dan nog niet zo warm is.

Na meer dan 1200 traptreden te hebben beklommen in 35 minuten waren we boven met een heel mooi uitzicht over de omgeving! Maar wat een enorme klim en we moesten helaas ook weer naar beneden haha. Deze plek is heel toeristisch, dus er liepen natuurlijk veel chinezen met camera's rond en ook monniken die hier wat verdienen als gids. Toen maar even gevraagd of ik ermee op de foto mocht. Dus met een monnik op de foto: check!

Hierna zijn we naar de grottempels in Dambulla gegaan. Wat we niet wisten was dat we hier weer met trappen naar boven moesten, want deze tempels liggen op circa 125 meter hoogte. Natuurlijk voelden we onze benen nog van die ochtend, dus dat was niet zo'n pretje! Boven aangekomen zie je 5 tempels die in grotten zijn gebouwd met wel 150 levensgrote beelden van goden en een Boeddha van 15 meter lang die uit de rots is gehouwen. Toen maar weer met de jonge beentjes naar beneden, helaas hier ook geen kabelbaan naar beneden...

Toen wachtte ons een lange reis terug. We moesten immers zo'n 120 km terug en dit gaat hier niet zo snel met al die hobbels en gaten in de weg. De eerste 2 uur hebben we in een overvolle bus gestaan, waar normaal 50 mensen zittend in de bus passen, hebben wij met dik 80 man erin gestaan (zonder airco). Iedereen die onderweg mee wil moet en zal erin passen, dus proppen proppen proppen! Op de helft konden we overstappen op een bus met airco, waar we nog zo'n 2 uur in zaten. En wat was ik blij toen ik zondagavond in mijn bedje lag!

Voor deze stageweek hebben we vandaag op de maandag een gesprek gehad met een man die ook in het bestuur van de stichting zit en die veel van de economie van Sri Lanka af weet. Hij kon ons hier dus wat meer over vertellen en ook over een ander project van de stichting: Social Housing. Dit is dus de 'sociale woningbouw' van Sri Lanka, waar ze bijvoorbeeld ook bij een nieuw vliegveld huizen aan het bouwen zijn voor personeel van vliegtuigmaatschappijen. Hier gaan we misschien nog een keer een kijkje nemen.

Morgen op de dinsdag gaan we meelopen op het kantoor in het dorp, waar we administratieve werkzaamheden kunnen doen. En verder gaan we deze week nog een ander project bezoeken waar de stichting een pre school heeft gebouwd. Heel leuk dus, omdat we dan ook ander soort vastgoed gaan zien en schattige kleine kindjes die allemaal in uniform naar school gaan.

Deze week dus genoeg te doen en van het weekend gaan we lekker naar de hoofdstad Colombo om te shoppen en uit te gaan!

Liefs,
Daniëlle

• 21 Oktober 2013 - 18:15

Ires:

Wat super om op deze manier iets mee te snoepen van je belevenissen!
    Heel leuk om je verhalen te lezen!

Have fun en pas goed op jezelf Danos.
    Xxxx Res