Sri Lankan culture - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu Sri Lankan culture - Reisverslag uit Gonawila, Sri Lanka van Daniëlle IJsseldijk - WaarBenJij.nu

Sri Lankan culture

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

12 November 2013 | Sri Lanka, Gonawila

Hello hello hello!

Alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, dus maar weer even een update geven over het Sri Lankaanse leven hier! We zitten inmiddels al weer 2 maanden in Sri Lanka. Het gaat zo snel, nog 1 maand te gaan en dan gaat de mooie reis beginnen! Hier zijn we druk voor aan het plannen en de tickets zijn al geboekt. 16 januari ben ik weer back in het koude Nederland, maar nu eerst nog 2 mooie maanden tegemoet!

Vrijdagochtend 25 oktober zijn we met auto in Negombo afgezet. Vanaf hier zijn we met de bussa naar Colombo vertrokken en heb ik geshopt till I dropped! Er gaan heeeeul veel souvenirs mee naar huis, dus ik hoop zo dat het allemaal in mijn koffer gaat passen en dat ik onder de limiet van 30 kilo blijf!!

'S avonds heerlijk de voetjes laten rusten van een drukke dag winkel in winkel uit en cocktails gedronken in het luxe hotel Cinnamon Grand. Hierna zijn we met een aantal Sri Lankanen wezen stappen en dit gebeurde helemaal in stijl. Compleet met jurk en hakken ging ik het uitgaansleven van Colombo tegemoet!

We sliepen in een guest house, waarvan de deur 's nachts dicht ging. We moesten het mannetje van de guest house maar bellen als we weer terug waren. Dus om half 6 die arme man wakker gebeld. Gelukkig gaan de meeste mensen hier rond 6 uur eruit, dus toen wij naar bed gingen begon voor de meeste mensen de dag alweer.

De volgende dag maar weer geshopt en souvenirs gekocht.. We hadden immers al zo lang niet meer geld aan kleding uitgegeven. Al die afkickverschijnselen zijn ook maar niks, dus moest er toch maar weer een keer van komen! Zondag lekker chill dagje op het strand gelegen (Mount Lavinia) en toen weer een lange reis terug naar het Welkom Dorp.

Nog maar net terug in de bungalow en maandag gingen we alweer op pad. Dit keer richting het noorden, Anuradhapura. Hier gingen we een project van de stichting bezoeken en de oude stad met ruïnes bekijken. Althans, dit was de planning. Helaas dacht mijn buikje daar anders over.. Maandagavond begon het gedonder en heb ik helaas 2 dagen in bed gelegen in plaats van de mooie Ancient City te bekijken.

Daarna nog een week ziek geweest (waarschijnlijk wat verkeerds gegeten) en toen toch maar besloten om naar de dokter te gaan. Hier heb ik 5 soorten pilletjes en een drankje gekregen. Het was nogal ingewikkeld welke ik wanneer moest innemen, maar het heeft uiteindelijk toch geholpen, want vorige week voelde ik me weer beter!

Donderdag 7 november zijn we richting Colombo vertrokken om ons visa voor India aan te vragen. We waren er namelijk per ongeluk achter gekomen (toen we met een vrouw uit Amerika aan het praten waren) dat je daar blijkbaar een visum voor nodig hebt. Gelukkig maar, anders waren we dat land niet eens ingekomen op de terugweg!

'S avonds zijn we naar de film gegaan (The Prisoners; erg goeie film) en hebben we op stapelbedjes geslapen in een dorm voor 4 personen met 2 kerels uit India. Was wel apart om een kamer te delen, maar alles was er super schoon en goed betaalbaar. Dit was wel nodig na het shopweekend 2 weken geleden..

Vrijdagochtend ging de wekker om 6 uur en namen we de trein naar Hikkaduwa. We hadden een first class ticket geboekt, omdat ons dat wel chill leek en het maar €5,50 kostte voor een 2,5 uur durende rit. Wij waren blijkbaar de enigen en hadden de hele coupé voor onszelf.

En toen eindelijk: het heerlijke zonnige strand, MAXIMAAL GENIETEN! Bikini aan en hups de zee in gesprongen en ik heb dit weekend een lekker kleurtje gekregen :D

Zondagmiddag/avond waren we uitgenodigd door de manager voor een dansvoorstelling in zijn dorp. Dit waren allemaal traditionele dansen en de kleding en make-up was zo goed geregeld. Zag er echt picobello uit! Hierna hebben we zijn dochters ontmoet die ook meedansten. Zij gingen voor ons op de knieën, omdat ze zo dankbaar waren dat wij waren gekomen. Echt apart en ik wou ze eigenlijk wel zeggen dat ze weer omhoog mochten komen en dat het niet nodig was, maar dit hoort bij de cultuur. Ook werd er door andere mensen 'thank you' tegen ons gezegd. Terwijl wij daar alleen maar hebben gezeten en gekeken, niet veel anders dus dan de andere mensen.

Vandaag hebben we samen met 2 andere Nederlanders, de directeur, de manager en een andere medewerker een heerlijke lunch gehad! Ben ook een paar challenges aangegaan, namelijk een groene peper eten en met mijn handen eten. Ze mixen dan met hun vingertopjes de rijst met de curry, waarna je het vervolgens naar binnen moet schuiven met je duim. Ik ben geslaagd voor deze test; check! Daarna handen wassen, want het is onbeschoft als je je vingers aflikt.

Ook heb ik de afgelopen 2 maanden al een aantal Singalese woordjes geleerd, namelijk:
Ayubowan: hallo of 'hoop dat je een gelukkig leven leidt'
Es tutti: dankjewel
Bohoma es tutti: heel erg bedankt
Ekak: één
Epa: nee, dat wil ik niet
Hari hari hari: oké oké oké

Dit laatste roepen alle busmedewerkers als een bus kan doorrijden of dit zeggen ze op het eind van een telefoongesprek. Een gesprek wordt dan i.p.v. met byebye beëindigd met hari hari hari en dan hangen ze op. Een telefoongesprek stelt hier sowieso niet heel veel voor. Het meeste van de tijd zeggen ze aaah aaah hari hari aaaha. Ik heb al meerdere keren meegemaakt als ik met iemand belde dat diegene dan gewoon ophing terwijl ik nog 'see you, byebye' wou zeggen. In het vervolg dus ook maar gewoon stug niks meer zeggen haha.

Zo, dit was weer een ''korte'' samenvatting van de afgelopen 3 weken! Aankomend weekend gaan we lekker sportief doen en de jungle verkennen. Hari Hari Hari!

Liefs,
Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Gonawila

Daniëlle

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 7728

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 11 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: